دفتر روانشناسی آرینا میرشاهی

برایم مهم نیست از بیرون چگونه به نظر می آیم…

کسانی که درونم را می بینند برایم کافیند…

بایگانی

مکتب آلمانی

شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۳۶ ب.ظ

alman

  • روانشناسی دین در آمریکا، عمدتا توسط رواشناسان گسترش داده شد در حالی که در آلمان ، زمینه کار در قلمروی بحث فیلسوفان و عالمان الهیات بود ؛ مثلاً در آلمان ویلهم وونت سنّت دیگری از روانشناسی دین را بنیاد نهاد که مبتنی بود بر مشاهده و ملاحظه رفتار و عقاید دینی اقوام و گروه ها و نه لزوماً افراد ، دیدگاه روانشناختی در مقایسه با موضع الهیاتی ، در درجه دوم اهمیت قرار داشت .
  • در این سنّت کارهایشان بیشتر جنبه ی تبیینی دارد و ابعاد عمیق ترِ دینداری انسان را بحث می کنند و با آن سر و کار دارند و نظریه های جدّی دارند که هم دیدگاه های منفی دارد و هم دیدگاه های مثبت .
  • همچنین در این سنت تأکید بر کیفیت می باشد و به دین نگاهی عاطفی دارند
  • با ظهور آثار دانشمندان آمریکایی و ترجمه آثار جیمز و استارباک ، روانشناسی دین در آلمان ، نیرو و جهت جدیدی گرفت .
  • مهم ترین افراد شاخص روانشناسی دین در این سنت عبارتند از ویلهلم وونت ، فروید ، یونگ و اریکسون

ویلهم وونت: 

بنیانگذار روانشناسی تجربی بشمار می آید . 

گرچه او در درون نگری کنترل شده تجربی پیشگام بود اما اعتقاد داشت فرآیندهای عالی تر روانی که در نمادهای فرهنگی ای نظیر زبان، اسطوره و دین عینیت می یابند، تنها با استفاده از روانشناسی عامه (توده ها) میتوان درک کرد . او فنون روانشناسی فردی را که مورد استفاده آمریکاییهاست برای هر نوع روانشناسی دین واقعی، بی فایده دانست. او درصدد بود دین را از طریق بازسازی گذشته بعید آن و با مبنا قرار دادن فرآیندی تحولی، تبیین کند که در حوادث ذهنی ابتدایی و غیر دینی ریشه دارد . به اعتقاد او ، دین عبارتست از این احساس که دنیای ما، بخشی از دنیای بزرگتر و فوق طبیعی است که در آن، اهداف والاتر تلاش انسانی به ثمر نشسته و تحقق می یابد .

فروید، یونگ و دیگر تحلیلگران:

فروید، هرچند دین را (توهم)، (نورز جهان شمول) و (مخدر) می نامد و امیدوار بود نوع بشر بتواند بر آن چیره شود (کتاب آینده یک پندار ، 1973) ، ولی به تحقیق درباره ی رفتار دینی علاقه مند بوده و چندین مقاله و سه کتاب عمده درباره ی آن نوشته است . 

یونگ، آدلر و دیگر هواداران نخستین تحلیلگری، ارزش روانشناختی باورهای دینی را پذیرفته اند . 

آنچه یونگ را از فروید جدا کرد، تعلق خاطر وی به دین، اسطوره و سنتهای باطنی و نمادین نبود بلکه نقطه جدایی این دو، ارزیابی مثبت یونگ از دین به عنوان نمایانگر ابعاد روح به نحوی ژرف تر و جامعتر از سائق جنسی _که فروید محور روح بشر می انگاشت _ نقطه ی جدایی وی از فروید به شمار می آید . منتقدان دین، فروید را پشتوانه بهتری برای اعتراضهای خود میدانند.

اریکسون:

 از برجسته ترین شاگردان فروید بوده و نظریه مرحله ای او در مسیر زندگی، ارزیابی مثبتی از نقش دین در سلامت روانی بدست می دهد .

مراحل هشت گانه ی رشد از نظر اریکسون :

1 -اعتماد یا عدم اعتماد (از تولد تا یک سالگی)

2 -خود مختاری یا شرم و تردید (از 1 تا 3 سالگی).

3 -ابتکار یا احساس گناه(از 3 تا 6 سالگی).

4 -شایستگی یا خود کم بینی (از 6تا 11 سالگی).

5 -احساس هویت یا سردرگمی (نوجوانی).11 تا 18 سالگی

6 -صمیمیت یا انزوا (آغاز بزرگ سالی) بعد از 18 یا 19 سالگی

7 -باروری یا رکود(میان سالی) پیش از 60 تا 65 سالگی.

8 -کمال یا نومیدی (پیری) پس از 65 سالگی

 

سنت توصیفی آلمان:

در سنت توصیفی، روش های گوناگونی از قبیل زندگینامه ها، اسناد شخصی مختلف نظیر اعترافات، زندگینامه های خودنوشت، دفترچه های یادداشت، نامه ها، اشعار و نیز مصاحبه ها، مقالات و انشاهای موظفی می توانند نمودهای فردی تجربه های دینی را نشان دهد .

روانشناسان آلمانی بجای ارزیابی و استنتاج آماری که مورد علاقه پژوهشگران آمریکایی است از توصیف، تحلیل و طبقه بندی کیفی استفاده می کنند.

شناخته شده ترین مطالعات توصیفی آلمانی در خارج از محافل آلمانی زبان عبارتست از کتاب مفهوم امر قدسی از رودولف اتو و کتاب نیایش از فردریش هیلر . 

اتو معتقد بود که هسته اصلی دین، تجربه عاطفی غیرعقلانی از امر قدسی است. او ، مقصود خود از عامل غیرعقلانی در الوهیت یا دین را، عنصر فرا عقلانی یا همان جنبه شهودی، عرفانی و قلبی دین می داند نه آنکه دین حاوی عنصری خلاف عقل و عقل ستیز باشد.

همچنین در مورد دین، بر احساس در برابر مفهوم تاکید کرده و احساس را بیشتر از مفهوم، به حقیقت دین نزدیک میداند .
او ، ضد فلسفه یا حتی عقلگرایی نیست بلکه سعی در نیامیختن فلسفه با دین دارد .

منبع

کتاب درآمدی بر روانشناسی دین دکتر مسعود آذربایجانی ؛ ویراست دوم

  • Arina Mirshahi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی